Petri Minkkinen Tutkijan näkökulmia ja ehdotuksia

Uusia hyökkäyksiä Koillis-Helsinkiä vastaan

  • Tikkurilan Nordea 26.4.2018.
    Tikkurilan Nordea 26.4.2018.
  • Teatteri Tuikkeen harjoitus 29.4.2018.
    Teatteri Tuikkeen harjoitus 29.4.2018.
  • Taiteilijayhdistys Tapaus.
    Taiteilijayhdistys Tapaus.
  • Viertolantien itäreunan suunnitelmapiirros.
    Viertolantien itäreunan suunnitelmapiirros.
  • Porttivyöhykemalli 2016.
    Porttivyöhykemalli 2016.

Vaikka Erich Maria Remarque kirjoitti kuuluisasti, että länsirintamalta ei mitään uutta, Helsingin koillisrintamalla tapahtuu jatkuvasti; Koillis-Helsinki on jatkuvan tykistökeskityksen kohteena.

Nostan tässä kirjoituksessa esiin kolme ongelmaa eli hyökkäysrintamaa ja yhden mahdollisen tulevaisuuden, joka ei käsittääkseni ole mieluisa useimmille Metropoli-Helsingin promoottereille.

Wappu on oivallinen aika nostaa esiin yhteiskunnallisia ongelmia, mutta koska olen valoisa ihminen, teen sen mieluummin nyt aurinkoiseksi ennustettuna Wapun Aattona, kuin sateiseksi ounasteltuna ja palopuheiden kyllästämänä Wapun Päivänä.

1) Finanssikonserni Nordea jättää Koillis-Helsingin

Nordea lakkauttaa Malmin konttorinsa. Malmilta on jo aikaisemmin loppunut kassapalvelut, nyt loppuvat myös neuvontapalvelut ja tallelokeropalvelut ja henkilökunta siirtyy Itäkeskukseen. Jos haluaa jatkossa tallelokeron, on mentävä Itäkeskukseen, Hakaniemeen, Senaatintorille tai Tikkurilaan. Toistaiseksi Nordean sivujen mukaan tallelokeropalveluita löytyy myös Töölöstä ja Oulunkylästä, mutta samojen sivujen mukaan niitä löytyy myös Malmilta.

Äidillä ja isäni perikunnalla sellainen oli Malmilla ja äidille vaihtoehdoiksi kerrottiin Itäkeskus, Hakaniemi, Senaatintori tai Tikkurila. Puistolassa eli entisessä Fastikassa (Fastböle) asuvalle äidilleni luontevin vaihtoehto oli Vantaan Tikkurila, jonne siirsimme ko. tallelokeron torstaina 26.4.2018.

Malmin konttorin lakkauttamisen jälkeen kapitalistisella finanssikonserni Nordealla ei ole enää minkäänlaista konttoria Koillis-Helsingissä ja Malmin seurakunnan alueella, jossa asuu noin 95 000-97 000 ihmistä ja joka on Suomen suurimpien kaupunkien listalla sijalla 10.

2) Kaavoittaja tuhoaa Koillis-Helsingin kulttuurielämää

Koillis-Helsingin Lähitieto (18.4.2018), ”Tapettitehtaan purkutyöt käyntiin – Viertolantien varsi täyteen kerrostaloja”, Teija Loponen) kertoo seuraavaa:

”Kaupungilta tulee esittelyyn asemakaavan muutos, johon liittyy kaikkien Viertolantien itäreunan rakennusten purkaminen ja kerrostalojen rakentamista niiden tilalle. Kaava sallisi purkaa vuonna 1952 valmistuneet rakennukset, joissa muun muassa Teatteri Tuike ja Taiteilijayhdistys Tapaus ovat vuokralaisina.” http://www.lahitieto.fi/2018/04/18/tapettitehtaan-purkutyot-kayntiin-viertolantien-varsi-tayteen-kerrostaloja/

Artikkelissa on myös suunnitelmakartta. On huomionarvoista, että suunnitelma ei koske vain äskettäin palanutta entistä Sanduddin tapettitehdasta vaan myös vireää taide-, kulttuuri- ja pienyrityskohdetta, jossa toimivat muiden muassa yllämainitut Teatteri Tuike ja Taiteilijayhdistys Tapaus, jonka piirissä työskentelee taiteilijoita laajalta kirjolta valokuvauksesta maalaustaiteeseen ynnä muuta.

Koillis-Helsingin Lähitiedon mukaan ”Kaavoitusta on hakenut yksityistonttien omistaja. Kaavamuutos mahdollistaisi myös pääradan suuntaisen pyöräilybaanan sijoittamisen radan itäpuolelle.”

Kun kävin katselemassa Sanduddin tehtaan tulipaloa, joka näkyi myös parvekkeeltani, tein samalla pikakyselyn siitä, mitä ihmiset pitivät palon syynä; kaksi pääteemaa nousi esiin: A) Grynderien tekosia ja B) sinne tyhjillään oleviin tiloihin pesänsä rakentaneet huume- yms. nuoret.

Täytyy toivoa, että Koillis-Helsingin tuhokampanjansa kohteeksi ottaneen Helsingin kokkareiden ja viherpunaisten epäpyhän allianssin dominoima JA MUUALTA KUIN KOILLIS-HELSINGISTÄ koostuvista kaupunginvaltuutetuista koostuvat Helsingin kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto malttavat olla jatkamasta tuhovimmaansa tässä yhteydessä. (Katso http://pminkkin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251557-helsingin-kuntademokratia-kaipaa-uudistamista-kuntavaaliuudistus-valttamaton)

3) Erinäiset suunnitelmat joukkoliikennevyöhykkeistä ja tietulleista

Näitä suunnitelmia en lähde tässä erittelemään, mutta uskon lukijoiden tietävän, että joukkoliikennevyöhykkeitä ja tietulleja koskevissa suunnitelmissa esitetään usein malleja, jotka jakaisivat Helsingin useisiin vyöhykkeisiin.

Toki vyöhykejako on jo nyt olemassa paikallisjunaliikenteessä, mutta pääkaupunkiseudun tai ”Metropoli-Helsinki” -suunnitelmissa Helsingin sisäisestä jaosta voisi tulla syvempi.

Tätä jakoa vahvistaisivat myös mahdolliset tietullit, jotka eräiden suunnitelmien mukaan rokottaisivat esimerkiksi Tapanilasta, Malmilta tai Pukinmäestä kehä ykkösen sisällä Oulunkylässä kävijöitä.

Esimerkin vuoksi tässä on linkki YLE:n 12.2.2016 päivättyyn uutiseen, jossa esitellään muun muassa HSL:n Porttivyöhykemalli, sekä siitä irrotettu oheinen suunnitelmakuva, https://yle.fi/uutiset/3-8662824. Uutisessa esitellään viisi erilaista mallia sekä tarjotaan linkki koko tietulliselvitykseen.

A) Yksi mahdollinen tulevaisuus

Jos kantakaupungin ja yleisemmin Kehä ykkösen sisäisen alueen toimijoiden Koillis-Helsingin vastainen kampanja jatkuu ja syvenee, ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustajaeukko nähdäkseen seuraavanlaisen mahdollisen tulevaisuuden:

Sen sijaan, että pääkaupunkiseudusta tulee yhtenäinen Metropoli-Helsinki, voi käydä niin, että Helsinki hajoaa. Tällöin nyt Helsinkiin kuuluvat ja aikaisemmin Helsingin maalaiskuntaan eli Helsingeen kuuluneet alueet irtautuvat Helsingistä ja palaavat takaisin loppuosan eli Vantaan yhteyteen.

Eräänä varianttina voisi toki olla myös se, että Koillis-Helsinki ja hieman laajemmin Malmin seurakunnan alue muodostaisi oman kaupunkinsa, jonka nimeä en nyt tässä yhteydessä ryhdy ennakoimaan, vaikka muutama pyrkii jo mieleen.

Tämä voi hyvin olla joidenkin kantakaupunkilaisten mielestä myönteistä; päästäänhän eroon niistä mukamas kaupunkilaisista junteista.

Toisaalta vajaan 100 000 ihmisen alue, jolla on esimerkiksi oma vireä kansainvälinen lentokenttä ja näin suurella väestöpohjalla hyvinkin mahdollisesti vireä kantakaupungin pakkovallasta irtautunut yritys- ja elinkeinoelämä, voi osoittautua varsin elin- ja kehityskelpoiseksi kaupungiksi.

Petri Minkkinen

P. S. Hauskaa Wappua, yhdessä tai erikseen!

Lähteet:

Koillis-Helsingin Lähitieto, ”Tapettitehtaan purkutyöt käyntiin – Viertolantien varsi täyteen kerrostaloja”, 18.4.2018, Teija Loponen, verkkoversio, http://www.lahitieto.fi/2018/04/18/tapettitehtaan-purkutyot-kayntiin-vie....

YLE Uutiset, kotimaa, ”Tietulleja Helsingin ympärille puuhataan taas – 340 euron lisälasku autoilijalle” (12.2.2016), https://yle.fi/uutiset/3-8662824.

Kuvien lähdetiedot:

- Kolme Petri Minkkisen ottamaa valokuvaa

- Viertolantien itäreunan suunnitelmapiirros, lähde yllämainittu Koillis-Helsingin Lähitiedon artikkeli

- Porttivyöhykemalli, lähde yllämainittu YLE:n uutisartikkeli

Katso myös aihepiiriin liittyvät aikaisemmat Puheenvuoroni:

- http://pminkkin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252660-lex-malmin-kasittelytavan-ongelmat-ja-kansalaisaloitejarjestelman-uudistaminen

- http://pminkkin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251557-helsingin-kuntademokratia-kaipaa-uudistamista-kuntavaaliuudistus-valttamaton

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Viertolantien punatiilisessä muinaisessa teollisuuskompleksissa ei ole mitään säästämisen arvoista. Se on pikemminkin alueellinen häpeäpilkku. Erilaiset yhdistykset ja käsityöpajat viihtyvät tiloissa vain ja ainoastaan, koska niiden omistaja ei kehtaa kiskoa ränsistyneistä ja jopa vaarallisista tiloista kiskurivuokraa.

Vaikka punaviherhippikommuunit nostavatkin äläkän, on korttelin ainoa realistinen vaihtoehto päättää päivänsä oikein sijoitettuun aniittipanostukseen.

Käyttäjän pminkkin kuva
Petri Minkkinen

Hei Juha-Pekka,

Kiitos kommentistasi. Olen selvästikin eri mieltä kanssasi siitä, mitä näille tiloille tulisi tehdä. Mielelläni kysyisin sinulta, koska tunnut tietävän sen, kuinka paljon esimerkiksi Teatteri Tuike ja Taiteilijayhdistys Tapauksen jäsentaiteilijat maksavat vuokraa toimitiloistaan?

Itse en edusta minkään sorttista "punaviherhippikommuunia". Täsmälleen päinvastoin, Helsingin kaupunginhallituksessa ja Helsingin kaupunginvaltuustossa punaviher- tai viherpunaiset tahot, jotka saattaisivat edustaa näissä päättävissä elimissä erinäisiä "punaviherhippikommuuneja", ovat yhteistyössä etenkin kokoomuksen kanssa toimineet monessa asiassa Koillis-Helsingin vastaisesti etujen ja tarpeiden vastaisesti.

Nämä tahot ovat toimineet myös alueen ihmisten toiveiden vastaisesti; kaupunkia ”kehitetään” byrokratia- ja keskusvaltalähtöisesti, ei kaupunkilaislähtöisesti.

Helsinkiläisten, myös koillishelsinkiläisten ääntä leikitään kuunneltavan, mutta sen ei tosiasiallisesti anneta häiritä byrokraattien, poliittisten päättäjien ja erinäisten business-tahojen suunnitelmia.

Esitinkin tässä yhteydessä toiveen, että nämä voimat malttaisivat olla tekemättä tuhojaan tässä yhteydessä.

Kysymys on siitä, kuten sain eilen yksityiskohtaisesti kuulla, että kaavaviranomaiset painostavat alueen yksityisomistajaa, joka on nyt taipunut kaavaviranomaisten painostuksen edessä.

Koillis-Helsinki tarvitsee näitä tiloja taiteilijoiden ja pienyrittäjien käyttöön, taiteen tekemisen ja yrittämisen pitää olla mahdollista myös Koillis-Helsingissä; kaikkea ei pidä keskittää kantakaupunkiin ja Kehä ykkösen sisäpuolelle.

Viertolantien alueen ehjät ja toimivat tilat sopivat erinomaisesti Tapanilan keskustan muiden rakennusten, toimijoiden ja toimintojen yhteyteen ja ne ja niiden toiminta täydentävät alueen toimivuutta.

Sen sijaan että ne räjäytettäisiin pois, niitä tulisi kehittää niin, että ne palvelisivat entistäkin paremmin tiloissa toimivia taiteilijoita, näyttelijöitä ja yrittäjiä. Myös uusia tulijoita voitaisiin ottaa vastaan.

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Minusta se porttivyöhykemalli vaikutti aprillipilalta, mutta ei kait se sitten olekaan.

Käyttäjän pminkkin kuva
Petri Minkkinen

Hei Esko,

En itse asiassa tiedä, missä vaiheessa tietulliasiassa nyt mennään. Jos olen oikein ymmärtänyt, pormestari Vapaavuori on ottanut kielteisen kannan niihin. Kannattaa tarkistaa, tämä on muistinvaraista arvelua.

Mielenkiintoista on, että porttivyöhykemallin takana on HSL, joka pakotti VR:n luopumaan lipunmyynnistä paikallisjunissa. Koska tähän Viertolantien suunnitelmaan liittyy myös "pääradan suuntaisen pyöräilybaanan sijoittamisen radan itäpuolelle”, ja muistamme myös kaupunkibulevardisuunnitelmat, mieleen tulee väkisin Napoleon III ja Pariisin uudelleen rakentaminen Georges-Eugène Haussmannin kaupunkiuudistuksen mukaisesti, katso https://fi.wikipedia.org/wiki/Haussmannin_kaupunki....

Wikipedia muistuttaa, että "Hanke sai monilta aikalaisiltaan osakseen ankaraa arvostelua suurten kustannusten vuoksi ja koska se pitkälti eriytti eri yhteiskuntaluokat eri asuntoalueille."

Toimituksen poiminnat