Uusia hyökkäyksiä Koillis-Helsinkiä vastaan

Vaikka Erich Maria Remarque kirjoitti kuuluisasti, että länsirintamalta ei mitään uutta, Helsingin koillisrintamalla tapahtuu jatkuvasti; Koillis-Helsinki on jatkuvan tykistökeskityksen kohteena.

Nostan tässä kirjoituksessa esiin kolme ongelmaa eli hyökkäysrintamaa ja yhden mahdollisen tulevaisuuden, joka ei käsittääkseni ole mieluisa useimmille Metropoli-Helsingin promoottereille.

Wappu on oivallinen aika nostaa esiin yhteiskunnallisia ongelmia, mutta koska olen valoisa ihminen, teen sen mieluummin nyt aurinkoiseksi ennustettuna Wapun Aattona, kuin sateiseksi ounasteltuna ja palopuheiden kyllästämänä Wapun Päivänä.

1) Finanssikonserni Nordea jättää Koillis-Helsingin

Nordea lakkauttaa Malmin konttorinsa. Malmilta on jo aikaisemmin loppunut kassapalvelut, nyt loppuvat myös neuvontapalvelut ja tallelokeropalvelut ja henkilökunta siirtyy Itäkeskukseen. Jos haluaa jatkossa tallelokeron, on mentävä Itäkeskukseen, Hakaniemeen, Senaatintorille tai Tikkurilaan. Toistaiseksi Nordean sivujen mukaan tallelokeropalveluita löytyy myös Töölöstä ja Oulunkylästä, mutta samojen sivujen mukaan niitä löytyy myös Malmilta.

Äidillä ja isäni perikunnalla sellainen oli Malmilla ja äidille vaihtoehdoiksi kerrottiin Itäkeskus, Hakaniemi, Senaatintori tai Tikkurila. Puistolassa eli entisessä Fastikassa (Fastböle) asuvalle äidilleni luontevin vaihtoehto oli Vantaan Tikkurila, jonne siirsimme ko. tallelokeron torstaina 26.4.2018.

Malmin konttorin lakkauttamisen jälkeen kapitalistisella finanssikonserni Nordealla ei ole enää minkäänlaista konttoria Koillis-Helsingissä ja Malmin seurakunnan alueella, jossa asuu noin 95 000-97 000 ihmistä ja joka on Suomen suurimpien kaupunkien listalla sijalla 10.

2) Kaavoittaja tuhoaa Koillis-Helsingin kulttuurielämää

Koillis-Helsingin Lähitieto (18.4.2018), ”Tapettitehtaan purkutyöt käyntiin – Viertolantien varsi täyteen kerrostaloja”, Teija Loponen) kertoo seuraavaa:

”Kaupungilta tulee esittelyyn asemakaavan muutos, johon liittyy kaikkien Viertolantien itäreunan rakennusten purkaminen ja kerrostalojen rakentamista niiden tilalle. Kaava sallisi purkaa vuonna 1952 valmistuneet rakennukset, joissa muun muassa Teatteri Tuike ja Taiteilijayhdistys Tapaus ovat vuokralaisina.” http://www.lahitieto.fi/2018/04/18/tapettitehtaan-purkutyot-kayntiin-viertolantien-varsi-tayteen-kerrostaloja/

Artikkelissa on myös suunnitelmakartta. On huomionarvoista, että suunnitelma ei koske vain äskettäin palanutta entistä Sanduddin tapettitehdasta vaan myös vireää taide-, kulttuuri- ja pienyrityskohdetta, jossa toimivat muiden muassa yllämainitut Teatteri Tuike ja Taiteilijayhdistys Tapaus, jonka piirissä työskentelee taiteilijoita laajalta kirjolta valokuvauksesta maalaustaiteeseen ynnä muuta.

Koillis-Helsingin Lähitiedon mukaan ”Kaavoitusta on hakenut yksityistonttien omistaja. Kaavamuutos mahdollistaisi myös pääradan suuntaisen pyöräilybaanan sijoittamisen radan itäpuolelle.”

Kun kävin katselemassa Sanduddin tehtaan tulipaloa, joka näkyi myös parvekkeeltani, tein samalla pikakyselyn siitä, mitä ihmiset pitivät palon syynä; kaksi pääteemaa nousi esiin: A) Grynderien tekosia ja B) sinne tyhjillään oleviin tiloihin pesänsä rakentaneet huume- yms. nuoret.

Täytyy toivoa, että Koillis-Helsingin tuhokampanjansa kohteeksi ottaneen Helsingin kokkareiden ja viherpunaisten epäpyhän allianssin dominoima JA MUUALTA KUIN KOILLIS-HELSINGISTÄ koostuvista kaupunginvaltuutetuista koostuvat Helsingin kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto malttavat olla jatkamasta tuhovimmaansa tässä yhteydessä. (Katso http://pminkkin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251557-helsingin-kuntademokratia-kaipaa-uudistamista-kuntavaaliuudistus-valttamaton)

3) Erinäiset suunnitelmat joukkoliikennevyöhykkeistä ja tietulleista

Näitä suunnitelmia en lähde tässä erittelemään, mutta uskon lukijoiden tietävän, että joukkoliikennevyöhykkeitä ja tietulleja koskevissa suunnitelmissa esitetään usein malleja, jotka jakaisivat Helsingin useisiin vyöhykkeisiin.

Toki vyöhykejako on jo nyt olemassa paikallisjunaliikenteessä, mutta pääkaupunkiseudun tai ”Metropoli-Helsinki” -suunnitelmissa Helsingin sisäisestä jaosta voisi tulla syvempi.

Tätä jakoa vahvistaisivat myös mahdolliset tietullit, jotka eräiden suunnitelmien mukaan rokottaisivat esimerkiksi Tapanilasta, Malmilta tai Pukinmäestä kehä ykkösen sisällä Oulunkylässä kävijöitä.

Esimerkin vuoksi tässä on linkki YLE:n 12.2.2016 päivättyyn uutiseen, jossa esitellään muun muassa HSL:n Porttivyöhykemalli, sekä siitä irrotettu oheinen suunnitelmakuva, https://yle.fi/uutiset/3-8662824. Uutisessa esitellään viisi erilaista mallia sekä tarjotaan linkki koko tietulliselvitykseen.

A) Yksi mahdollinen tulevaisuus

Jos kantakaupungin ja yleisemmin Kehä ykkösen sisäisen alueen toimijoiden Koillis-Helsingin vastainen kampanja jatkuu ja syvenee, ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustajaeukko nähdäkseen seuraavanlaisen mahdollisen tulevaisuuden:

Sen sijaan, että pääkaupunkiseudusta tulee yhtenäinen Metropoli-Helsinki, voi käydä niin, että Helsinki hajoaa. Tällöin nyt Helsinkiin kuuluvat ja aikaisemmin Helsingin maalaiskuntaan eli Helsingeen kuuluneet alueet irtautuvat Helsingistä ja palaavat takaisin loppuosan eli Vantaan yhteyteen.

Eräänä varianttina voisi toki olla myös se, että Koillis-Helsinki ja hieman laajemmin Malmin seurakunnan alue muodostaisi oman kaupunkinsa, jonka nimeä en nyt tässä yhteydessä ryhdy ennakoimaan, vaikka muutama pyrkii jo mieleen.

Tämä voi hyvin olla joidenkin kantakaupunkilaisten mielestä myönteistä; päästäänhän eroon niistä mukamas kaupunkilaisista junteista.

Toisaalta vajaan 100 000 ihmisen alue, jolla on esimerkiksi oma vireä kansainvälinen lentokenttä ja näin suurella väestöpohjalla hyvinkin mahdollisesti vireä kantakaupungin pakkovallasta irtautunut yritys- ja elinkeinoelämä, voi osoittautua varsin elin- ja kehityskelpoiseksi kaupungiksi.

Petri Minkkinen

P. S. Hauskaa Wappua, yhdessä tai erikseen!

Lähteet:

Koillis-Helsingin Lähitieto, ”Tapettitehtaan purkutyöt käyntiin – Viertolantien varsi täyteen kerrostaloja”, 18.4.2018, Teija Loponen, verkkoversio, http://www.lahitieto.fi/2018/04/18/tapettitehtaan-purkutyot-kayntiin-vie….

YLE Uutiset, kotimaa, ”Tietulleja Helsingin ympärille puuhataan taas – 340 euron lisälasku autoilijalle” (12.2.2016), https://yle.fi/uutiset/3-8662824.

Kuvien lähdetiedot:

– Kolme Petri Minkkisen ottamaa valokuvaa

– Viertolantien itäreunan suunnitelmapiirros, lähde yllämainittu Koillis-Helsingin Lähitiedon artikkeli

– Porttivyöhykemalli, lähde yllämainittu YLE:n uutisartikkeli

Katso myös aihepiiriin liittyvät aikaisemmat Puheenvuoroni:

http://pminkkin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252660-lex-malmin-kasittelytavan-ongelmat-ja-kansalaisaloitejarjestelman-uudistaminen

http://pminkkin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251557-helsingin-kuntademokratia-kaipaa-uudistamista-kuntavaaliuudistus-valttamaton

pminkkin
Sitoutumaton Helsinki

Valtiotieteiden tohtori, tutkija, tietokirjailija ja Tiede- ja taideyhdistys KAKTUS ry:n puheenjohtaja

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu