LEX MALMIN KÄSITTELYTAVAN ONGELMAT JA KANSALAISALOITEJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN

Edellisessä puheenvuorossani esitin kuntavaaliuudistusta ainakin Helsingin osalta. Ehdotus on yhä voimassa ja uudistus on välttämätön. Käytin ehdotuksen esimerkkitapauksena kysymystä Malmin lentokentästä. Myös tämä nyt tekemäni esitys kansalaisaloitejärjestelmän uudistamisesta perustuu Malmin lentokenttäasiaan, nyt Lex Malmin ongelmalliseen käsittelyyn Eduskunnassa.

Kansalaisaloitejärjestelmä on sisäisesti ristiriitainen ja epädemokraattinen ja siksi äänestämättä hylätyt kansalaisaloitteet tulee käsitellä Eduskunnassa uudelleen kansalaisaloitejärjestelmän uudistamisen jälkeen.

En päässyt Eduskunnan www-sivujen kautta katsomaan tämän päivän eli keskiviikon 21.3. istuntoa, joten olen YLE:n ei-aina-niin-akkurantin uutisoinnin varassa. YLE siis uutisoi 21.3.2018 kello 14:34 (katso https://yle.fi/uutiset/3-10126520), että

"Eduskunta ei äänestänyt asiasta, sillä puhemies katsoi vastaehdotuksen olevan sisällöltään perustuslain vastainen."

Toisin sanoen, kansanedustajat eivät koko prosessin aikana päässeet äänestämään Lex Malmista.

Olin eilen epätietoinen siitä, pysähtyykö Lex Malmin käsittely ensimmäiseen käsittelyyn ja Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausuntoon. Näin ei siis käynyt ja Mika Raatikainen teki vastaehdotuksen. Eilenkään ei silti äänestetty.

Kimmokkeen tämän kommentin ja esityksen kirjoittamiseen sain kristillisten puheenjohtaja Sari Essayahin eilisestä Lex Malmia koskevasta eduskuntapuheenvuorosta.

Essayah totesi, että kristilliset ovat puolueena systemaattisesti vastustaneet Malmin lentokentän ja sen toimintojen lakkauttamista. Myös Helsingin kaupunginvaltuustossa ja Uudellamaalla ylipäätään.

Essayah lisäsi tärkeän asian toteamalla, että kristillisillä ei ole edustajaa Liikenne- ja viestintävaliokunnassa, eivätkä he voineet osallistua Lex Malmin käsittelyyn siellä.

Koska kristillisillä ei ollut edustusta ko. valiokunnassa, eikä Lex Malmista missään vaiheessa äänestetty Eduskunnassa, yhden kokonaisen puolueen kansanedustajat syrjäytettiin täysin Lex Malmin käsittelystä Eduskunnassa.

Heiltä vietiin siis oikeus ja mahdollisuus edustaa äänestäjiään eli yhtä osaa kansasta tässä valtakunnallisesti merkittävässä asiassa. Myös jollain toisella pienpuolueella saattaa olla sama tilanne.

Näin ollen voi todeta, sekä laillisuus- että eettismoraalisesta näkökulmasta, että kansalaisaloitejärjestelmä on sisäisesti ristiriitainen ja epädemokraattinen, susituote, joka pitää korjata kunnolliseen harkintaan ja valmisteluun perustuvalla uudistuksella.

Lisäksi, koska avointa kansanedustajien keskustelua ja äänestystä asiasta ei sallittu, voi todeta, että tämmöinen avoimuuden kannalta vaillinainen käsittely avaa liikaa mahdollisuuksia kulissien takaiselle suhmuroinnille.

Koska tilanne on tämä, esitän, että kaikki vastaavat vain yhden valiokunnan käsittelyn perusteella ja äänestämättä hylätyt kansalaisaloitteet käsitellään Eduskunnassa uudelleen sen jälkeen kun kansalaisaloitejärjestelmä on uudistettu ja tehty parlamentaarisen edustuksellisen demokratian mukaiseksi ja siihen perustuvaan kansanvallan malliin sopivaksi. Täksi väliajaksi asioiden kohteille on määrättävä toimenpidekielto.

pminkkin
Sitoutumaton Helsinki

Valtiotieteiden tohtori, tutkija, tietokirjailija ja Tiede- ja taideyhdistys KAKTUS ry:n puheenjohtaja

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu